Kymijoen kirkas meritaimen

Magi eller overtro?

Ingenting er så overtroisk som en fisker. Når du skal ut på vannet bør du alltid ha en otti-lue eller en trofast rødrutet flanellskjorte på toppen av fisken. Og hjelp hæren, hvis tingen som garanterer lykke blir liggende i en hast hjemme om morgenen, når du drar på tur med søvnige øyne under hanesangen.

Et helt nytt kapittel ble skrevet i historien i fjor vår. En solrik aprilmorgen laster vi fiskRett før avreise husker jeg at jeg ga en frøplantepynt jeg laget kvelden før til rovenninnen min Juha. Smykket var et prøvestykke, min kone og jeg hadde akkurat begynt å lage håndlagde fiskesmykker. Juha hang smykket rundt halsen, og så gikk vi ut i vannet. Morgenen på elven var ganske stille, ikke engang tonehøyde.

Så, en gang etter middag, ved en av strandbenkene, er høyre side dyp. Fang fisken! Etter forsiktig trøtthet ledet jeg såret under fisken, og det samme var følelsen på taket. I såret var 4,4 kg bløtlagt. lys, ubestridelig stigende ørret. Åpningen av vårsesongen hadde gått kjempebra.

En uke senere ble det avtalt med min venn Mikko om å gå til gjedda. Lett vestavind puog solen skinte fra en skyfri himmel. Den første timen var ganske stille, typisk vår. Etter hvert som dagen ble litt varmere, gikk et par små gjedder for å hilse og fikk tilbake friheten. Det var på tide å bytte plass da Mikko fortsatt ønsket å kaste det berømte "siste kastet". Slipp hendene dine kjekke, og Daiwas rykk ble tatt bort. Det er stort nå, sa vennen min. Etter noen minutter med trøtthet ble første observasjon av gjedda oppnådd. På det andre stupet kom jeg under såret, og fisken ble løftet for å bli fjernet.

I vantro så vi på en enorm tykk gjedde. Vel nå! Kroker løsnet raskt, veier sår, og tradisjonelle pönö-bilder. Den lekre gjeddehoppa ble deretter forsiktig senket tilbake i sitt eget element.Gjeddas vekt hadde akkumulert respektable 13,8 kg, og tykkelsen var betydelig. Fantastisk våråpningstur til sjøen.

Å ja, jeg har allerede glemt å nevne at jeg ga Miko et gjeddeanheng på stranden før jeg dro ut.